Pembentangan Bajet 2014 yang telah dibuat oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Razak mengundang pelbagai reaksi dari kalangan rakyat Malaysia. Bukan apa, rakyat menyangkakan bajet yang dirangka oleh kerajaan mampu memberi mereka semangat dan harapan baru untuk mereka teruskan hidup di muka bumi Malaysia yang bertuah ini.
Namun begitu, tidak ketinggalan suara-suara sumbang yang mengutuk rangka bajet 2014 yang telah dibentangkan semalam. Paling menarik apabila mereka sertakan dengan tagline "ini semua ketentuan Allah".
Maka penulisan hari ini bukanlah untuk mengulas tentang rangka Bajet 2014 yang telah dibentangkan kerana sejujurnya saya bukanlah mahir dalam bidang ekonomi, tapi apa yang ingin saya ketengahkan adalah isu tagline "ini semua ketentuan Allah."
Saya yakin dan pasti bahawa semua orang pasti mendengar ayat begini. Dilafazkan oleh seorang ulama muda UMNO, Ustaz Fathul Bari yang mengundang kontroversi dan pelbagai persepsi buruk rakyat terhadap kerajaan. Maka saya merasa terpanggil untuk menjawab memandangkan tidak ada ulama yang menjawab tentang isu ini.
Ustaz Fathul Bari muncul dengan kenyataan beliau, "kenaikan harga barang adalah ketentuan dari Allah" setelah keputusan kerajaan menaikkan minyak sebanyak 20 sen pada bulan lepas. Maka ramailah rakyat melatah mengatakan ustaz ni macai, terlalu hendak membela kerajaan. Maka seharusnya kita meneliti pernyataan yang dikeluarkan oleh ustaz ini, bukannya terus menghentam tanpa soal selidik.
"Kenaikan harga barang ini ketentuan dari Allah." Apa yang salah dengan pernyataan sebegini? Mari, saya bawakan pembaca sekalian kepada beberapa ayat al-Quran yang berkaitan. Yang pertamanya, Surah al- An'am ayat 59 yang bermaksud, "Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib, tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang ada di daratan dan lautan, tiada sehelai daun gugur pun melainkan Dia mengetahuinya, dan tidak sebutir biji pun dalam kegelapan bumi, dan tidak ada sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)." Pentafsiran ayat ini adalah Allah S.W.T Maha Mengetahui tentang segala sesuatu di atas dunia ini. Segala ilmu ghaib pula berada dalam genggaman-Nya, dan semua perkara yang berlaku di alam raya ini telah pun tercatat dalam kitab sucinya. Hal ini kerana Dia-lah yang Maha Mengatur. Allah S.W.T megaturkan alam ini dengan penuh hikmah, berdasarkan rahmat dan kebijaksanaan-Nya. Firmannya lagi dalam surah al-Imran ayat 54 yang bermaksud, "dan mereka merancang (tipu daya), maka Allah juga merancang (membalas tipu daya), dan Allah-lah sebaik-baik perancang (membalas tipu daya)." Alam semesta ini adalah ciptaan Allah, dan oleh kerana itulah tidak akan ada sedikit pun perkaraa yang terlepas dari jangkauan pengetahuan Allah. Makanya segala sesuatu tidak akan berlaku dan terhasil tanpa pengetahuan Allah S.W.T.
Surah al-Hadiid ayat 22 pula Allah telah berfirman yang bermaksud, "tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi,dan tidak ada juga yang menimpa diri kamu,melainkan telah sedia ada dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum kami menjadikannya;sesungguhnya mengadakan yang demikian adalah mudah bagi Allah." Tafsir kepada ayat ini menyatakan bahawa setiap perkara yang terjadi dalam alam ini telah tertulis dalam Lauh Mahfudz; dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besarnya. Ayat ini mengingatkan kita sebagai hamba, dalam apa jua keadaan sekali pun haruslah meletakkan dalam hati mereka bahawa yang mendasari kehidupan mereka adalah apa yang tertulis dalam Lauh Mahfudz Allah. Ia juga merupakan perkara yang mudah bagi Allah untuk menjadikan sesuatu. Seperti mana firman-Nya dalam surah Yaasin ayat 82 yang bermaksud, "sesungguhnya keadaan kekuasaan-Nya apabila ia menghendaki adanya sesuatu, Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu; 'Jadilah engkau!' maka jadilah ia." Maka terbukti amat mudah bagi Allah dalam melaksanakan urusan perjalanan dunia ini.
Berdasarkan ayat-ayat di atas, bukankah semua urussan yang berlaku telah dikatakan oleh Allah dalam pengetahuan dan urusan-nya juga? Usaha kita itu cumalah asbab untuk Allah memberikan sesuatu. Saya bagi analogi mudah, kita hendak beli air 100 Plus. Kita dah berjalan sampai ke kedai, bawa wang yang cukup, tapi sampai saja di kedai rupanya air tersebut dah habis. Siapa yang merancang kalau bukan Allah? Takdir yang tertulis untuk kita ketika itu adalah kita tak dapat minum air 100 Plus tersebut. Walaupun kita dah ada duit, berjalan dah sampai ke kedai, tetapi perkara yang diluar kawalan kita adalah perancangan Tuhan. Sama halnya dengan kenaikan harga minyak atau barang. Betul, kerajaan yang berkehendak untuk menaikkan harga barang, tetapi jika Allah tidak izinkan maka mustahil untuk perkara tersebut terjadi.
Masih banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang menunjukkan bahawa segala urusan dunia dan juga akhirat adalah dalam pengetahuan dan kekuasaan-Nya. Ayat yang dipetik dalam penulisan adalah sedikit dan yang paling relevan dengan isu yang hendak dibincangkan. Apa pun, usahlah sekali dengar dan terus percaya. Hamka dalam penulisannya selalu menyatakan bahawa apa jua perkara yang kita lihat, kita dengar, nilai dengan ilmu, nilai dahulu dengan agama sebelum membuat keputusan untuk mempercayainya atau tidak. Jangan pula kita menjadi golongan seperti yang disebut dalam Surah Al- Aa'raf ayat 179 yang berbunyi, "Dan sesungguhnya Kami jadikan neraka Jahannam itu dari kalangan jin dan manusia yang mempunyai hati tapi tidak mahu memahami dengannya;dan yang mempunyai mata tapi tidak mahu melihat dengannya;dan yang mempunyai telinga tapi tidak mahu mendengar dengannya.Mereka itu seperti binatang ternak,bahkan mereka lebih sesat lagi.mereka itulah orang-orang yang lalai."
Home »
» SEMUA INI KETENTUAN ALLAH
SEMUA INI KETENTUAN ALLAH
Posted by Unknown
Posted on 23:35
with No comments
0 comments:
Post a Comment